Terug naar Lungo Drom.

28-05-2011  Vertrek.
28-05-2011  Eerste traject.
29-05-2011  Ommekeer.
30-05-2011  van de straat geplukt.
31-05-2011  Regen.
01-06-2011  Straks meer.
01-06-2011  Nach rechts.
02-06-2011  Rustig maar pittig.
03-06-2011  IJs twee keer.
04-06-2011  Open keuken.

28-05-2011  Vertrek.
Om 11 uur precies het moment van vertrekken. Er waren zeker 40 mensen gekomen om de mannen uit te zwaaien. Hartverwarmend! Samen fietsen tot Nijmegen, dan gaan ze ieder hun eigen weg; Simon fietst een ronde door Nederland en John begint aan zijn grote avontuur, zijn Lungo drom naar Roemenie. Over plm. 10 dagen zien wij elkaar weer in Passau om vervolgens samen een stukje van de Lungo drom te fietsen! Maar voor vandaag een prachtig, bemoedigend vertrek om door zo veel mensen uitgezwaaid te worden. Top!
   28-05-2011  Eerste traject.
Op een geweldige manier uitgezwaaid. Wat een onvoorstelbare belangstelling, dank voor alle aandacht en support. Na precies 5 kwartier waren we in Onstwedde. Pepijn en Marthe stonden aan de kant van de weg met vlaggetjes te zwaaien en er hing een spandoek. Bij cafe Gerak was een uitgebreide lunch geregeld. We hadden veel tegenwind maar dat deerde ons niet. We hebben bij aankomst op Pieterom genoten van een glas Trumpeter, ja de fles die ik kreeg bij de wijnproeverij. Al snel begon het te regenen, dus onze tent onderdak op gezet.
   29-05-2011  Ommekeer.
Vanmorgen vroeg op want Jurrinus en Gre hadden om 8 uur het ontbijt klaar. Ik was al om zes uur wakker en Simon om 7 uur. Een vorstelijk ontbijt en een hartelijk afscheid om kwart over 9. De wind was zuid west en hard en wij gingen naar het zuidwesten. Dow. We spraken weinig en zo tegen 11 uur bekenden we dat het niet lekker ging. Zou dat iets te maken hebben met het gezellige avondje in cafe Stanley en Laurel? En de wellicht extra biertjes die we kregen aangeboden? Wie weet. Om kwart voor 12 hadden we nog geen veertig km op de teller staan en we moesten 105. Eerst maar een stevige lunch en iets warms. Toen weer op de fiets en weer die wind, maar het ging beter. En we genoten van de bossen. 10km voor Raalte een lang open stuk en de wind trok wat aan, recht van voren. Dow. Maar deze keer pakten we het anders aan, hard op de pedalen en kop over kop tegen 17-18km per uur, in Raalte even een broodje staan eten, dat was de ommekeer, we voelden ons sterker dan de wind. De zon begon te schijnen en we pakten de weg naar Deventer net zo aan, halverwege in een bushokje soep gemaakt en op de pedalen. Om half zes waren we in Deventer en maar 10km van de camping. Zo en nu een .. Colaatje, een biertje durfden we niet aan. Lekker eten wel. We waren nog topfit hoe is het mogelijk. In notime over de dijk naar Voorst en iedereen keek meewarig naar de travellers die wel een E-bike moesten hebben anders kun je met al die bagage niet zo tegen de wind in. Op camping de Haverkamp hartelijk ontvangen met koffie door Herman, even bijpraten en zo'n gratis overnachting sponsoren dat leek hem een goed plan, de teller kan weer 11euro hoger. Super, bedankt. Nu een wijntje en even lekker zitten. We voelen ons topfit en overwinnaar en al twee uur geen regen. Vriendelijke groet, John.
   30-05-2011  van de straat geplukt.
Weer een late updat en dat kan wel eens zo blijven. Vanmorgen wat laat van start gegaan na een goede gratis nacht. Ik moest nog van alles regelen en Simon zat geduldig te wachten. We hebben besloten om de route te verleggen over de veluwe en Arnhem iets langer, maar een pracht route. Pittige klimmetjes en prachtig uitzicht op de Posbank. Het was heet en dorstig weer, ik weet niet hoeveel liter water gedronken. Natuurlijk wind tegen en vrij hard, we raken eraan gewend.
We hebben leuke korte ontmoetingen gehad met bijvoorbeeld Frankie de wielrenner, zie Gastenboek, De belgische Dame uit Dendermonde die de Schelde heel mooi vond om langs te fietsen en een luisterend oor had. In Ooi was het afscheid, mooi dat Simon me wegbracht maar we waren het nog niet zat samen. Bedankt.
Een medetraveller op de dijk die hield me aan om te vragen waarheen de reis ging. Roemenie leek hem geen veilig land, rond 1 juli kent hij mijn verhalen en kan erover mee praten
De meest bijzondere onmoeting was wel die met de familie Gerritsen uit Qualburg van wiens gastvrijheid ik nu geniet. Ik stond voor de zoveelste keer mijn bidon te vullen in de wetenschap dat 100km niet meer haalbaar was, het was al laat en Xanten nog 36 km, dus twee uur en een beetje. Op dat moment stopten ze en vroegen waar de reis heen ging en na het verhaal te hebben aangehoord de vraag waar ik dan sliep. Ik weet het nog niet en zij wisten het wel, bij hen. Zomaar een onvergetelijke avond en heerlijke kip met pasta en olijven, een glas witte wijn en zomaar twee vrienden erbij. En 15 euro bijschrijven volgens afspraak of zoals tante Nel zou zeggen kennis aan twee engelen.
Moe, voldaan en met schone kleren nu naar bed en morgen weer op pad, het is fijn om pelgrim te zijn.
   31-05-2011   Regen.
Regen de hele dag, soms hard soms zacht. Nait mooi. Maar toch lekker opgeschoten. Vanmorgen vroeg opgestaan en om half acht na een lekker ontbijtje op weg. Prima geslapen overigens, onder de snelbinders nog wat dextro energy gevonden, mijn gastfamilie achtte dat kennelijk noodzakelijk, ze kwamen vandaag al goed van pas. De route liep over veel achteraf weggetjes en onverharde paden, mooi, dat wel. Diverse dijken op en af als training voor de bergen. In wielertermen, ik had goede benen. De eerste 50 kilometer waren zomaar voorbij, me even laten opdrogen in een kerk, na 75 kilometer werd het koud en alles was doorweekt. De regenbescherming van de voortas hield ook geen stand tegen al dat water. Ik beloofde mezelf niet te gaan kamperen en snel iets warms op te gaan zoeken. Ik kreeg een sms dat de 3100 euro gepasseerd was en dat gaf me moed. Bij 90 kilometer een hotel gezocht, maar ze hadden geen droger, wel hoge prijzen. Door naar een hostel in Oberkassel, warm en droog. Lekker douchen, soep en pasta gekookt en de was gedaan. Nu nog even de boel in de droger en een biertje. Ach zo slecht was deze dag niet, best een goede dag.
   01-06-2011  Straks meer.
Ik zit met Jacob aan de witte wijn. Jacob gaat lekker naar Rome, mijn verhaal komt later. Geniet maar even van de Dom.
   01-06-2011  Nach rechts.
Vanmorgen om kwart over zeven werd ik wakker en dacht dow ik ben te laat. Snel inpakken en terwijl ik driftig bezig was dacht ik, dit is dus niet goed. Het wordt een soort wedstrijd tegen de kalender. Vanaf vandaag staan genieten en ontmoeten centraal. Een late update is dan het gevolg. Motto vanaf nu niet het einde is het doel maar de weg erheen. Vandaag een prachtige route op de Rijnoever de hele dag langs de oever, beetje rugwind kon niet beter. Leuke ontmoetingen onderweg. Twee wil ik noemen. Ik was lekker ondeweg. Volgens de beschrijving moest ik rechtdoor. Uit het niets hoorde ik een stem: nach rechts. Ik ging naar rechts en keek om wie dat riep en zag een man op een racefiets. De weg verderop was opgebroken en ik kon er niet langs. Hoe kom ik dan naar Keulen was mijn vraag, ik rij wel met je mee, antwoordde de man. We hadden een mooi gesprek over roma en de diepere betekenis van het leven. Bernt en ik namen afscheid bij de Dom. Op de camping trof ik Jacob uit Beetsterzwaag op weg naar Rome. Gezellig gepraat en een flesje witte wijn gedaan met fries worst en olijfjes. Nu naar bed, Jacob hoor ik al ronken. We slapen uit morgen.
   02-06-2011  Rustig maar pittig.
Aan de afstand zou je het niet zeggen maar tot nu toe gevoelsmatig een van de zwaarste dagen. Er was erg veel fietsverkeer, steeds afremmen en optrekken. Veel steile hellingen de dorpen in. Gisteren trof ik Jacob en we trokken de hele dag samen op. Heel gezellig. Ik kon hem wat adviezen geven die ik weer van mijn leermeesters had gehad en Jacob oefende de hele dag met een licht verzet. Vandaag op de camping nog wat travellars ontmoet. Morgen weer alleen verder.
   04-06-2011  IJs twee keer.
Vanmorgen afscheid genomen van Jacob, hij had beloofd zichzelf een dag rust tegeven. Met frisse tegenwind de dag begonnen. Jn Boppart op een Romeinse muur mijn ontbijt gehad. Toen op weg, fikse tegenwind, dus tussen de plaatsen flink doortrappen in de dorpen en steden even de benen rust geven. Na 20km kwam een groep duitse jongens voorbij in een hoog tempo. Net te snel om aan te pikken even later passeerde ik hen. Iets lager kwamen ze weer voorbij, heb aan gepikt en ben tot drie uur met ze mee gefietst kostte heel veel kracht vooral de klimmetjes, de gemiddelde snelheid lag boven de 20. Toch dik 70km vol gehouden. Ik heb getrakteerd op een sorbet. Bij 100 km wilde ik onderdak zoeken, het was heet en er stond een erg harde tegenwind. Regelmatig even gerust. En wat gegeten. De laatste stop was even voorbij Frankfurt am Main. Een cocktail stand met alcoholvrije drankjes. Het restant ijs en fruit in de bidon gedaan. Lekker. Voel me nog super. Lichamelijk ijzersterk. Mentaal toe aan een dagje rust.
   04-06-2011  Open keuken.
Vandaag rustig aan begonnen. Duits echtpaar getroffen bij Steinheim. Hij vertelde een mooi verhaal over keizer Karel die zijn dochter had teruggevonden in Seligenstadt zowel Steinheim als de parel Seligenstadt moest ik bekijken. Juwelen hij had gelijk. In Seligenstad ander half uur gebleven en lekkere broodjes gemaakt. Hier trof ik een echtpaar uit Passau mijn verhaal kunnen doen ze zouden even reageren in mijn gastenboek. Afgekoeld in de prachtige basiliek. Mijn einddoel was eigenlijk Miltenberg ook een stad waarvan ik zeker de binnenstad moest bekijken. Dat was echt geweldig, prachtige vakwerkhuizen, mooie pleinen en iedereen weet ervan, das nou weer jammer. Vanaf hier volg ik het Taubertal. De eerste zes kilometer al gedaan. Vlak voor de camping uitgebreid gekookt en lekker gegeten. Geen last gehad van de uitputtende rit van gisteren. Vanmorgen vlak voor vertrek sprak ik nog een Nederlands gezin, ook een leuke ontmoeting, wie weet waren hun welgemeende wensen wel mijn inspiratie. Zeker de bijdragen in het gastenboek zijn op moeilijke momenten terug te halen en dat helpt echt.